Bepaal je prijzen

BEPAAL JE PRIJZEN


Denk je er wel eens aan om geld te gaan vragen voor jouw fotoshoots? Of wellicht fotografeer je al betaald, maar twijfel je wel eens of je de juiste prijzen vraagt aan je klanten. In dit blog help ik jou graag op weg bij het bepalen van je prijzen.

Want een aantal van de meest gestelde vragen, die ik bij het geven van de workshop geboortefotografie krijg, zijn:

  • Hoe bereken ik wat ik kan vragen voor een fotoreportage?
  • Welke prijzen zijn ‘normaal’ voor geboortefotografie?
  • En: waarom is geboortefotografie zo duur?

 

Dat zijn goede en heel begrijpelijke vragen. Het bepalen van je prijs is namelijk best lastig. Te hoge prijzen kunnen klanten afschrikken en te lage prijzen leveren misschien te weinig inkomen op.

Dus: hoe pak je het bepalen van je prijzen aan?


Welk bedrag kan ik vragen?


Wanneer je hebt besloten dat je geld wilt vragen voor jouw fotografie, is het in eerste instantie belangrijk om te bedenken hoe serieus die vergoeding moet zijn. Wil je er je brood mee verdienen, of vind je het gewoon leuk om er wat extra geld bij te verdienen naast je werk of jouw gezin? Misschien heb je wel geen winstoogmerk en zie je het puur als hobby? Hoe dan ook: als je je bezig houdt met fotografie, maak je (veel) kosten. Ook als hobby is het een kostbare tijdsbesteding.

Houd er echter rekening mee dat jij fotografie misschien als een hobby ziet, maar de belastingdienst hier anders over kan denken. Wanneer je bijvoorbeeld voor anderen fotografeert dan alleen voor je vrienden of familie, of als je een website hebt en je diensten online aanbiedt, kan het zijn dat je gezien wordt als ondernemer door de belastingdienst.


In dit blog ga ik er van uit dat jij met je fotografie bedrijfsmatig geld wilt gaan verdienen. Om er daarbij achter te komen wat jij voor een bepaalde shoot kunt gaan vragen, ga allereerst je uurtarief uitrekenen. Het is namelijk erg belangrijk (én bovendien erg handig!) om als fotograaf je eigen uurtarief te kennen.

Met een goed uurtarief kun je je gemaakte kosten terug verdienen en voorzien in je levensonderhoud.


Wat een goed uurtarief is, is echter voor iedere fotograaf verschillend en bepaal je als ondernemer zelf. Bij het vaststellen van je uurtarief, houd je rekening met het bedrag dat je er maandelijks aan over hoopt te houden. Bepaal daarom wat je per maand nodig hebt om van te leven en je rekeningen te betalen. Je uurtarief moet na aftrek van jouw bedrijfskosten voldoende zijn om minimaal het bedrag voor je levensonderhoud over te houden.


Om je een beetje op weg te helpen, kun je aan de hand van het onderstaande rekenvoorbeeld ook tot jouw eigen uurprijs komen. Ik weet het: administratie en cijfers kunnen taaie kost zijn, maar wanneer je je er eenmaal in hebt verdiept, kan het niet anders dan dat je er je voordeel mee doet! Het is écht de moeite waard om er even goed voor te gaan zitten.

Stap 1: je bedrijfskosten


Voor je bedrijf maak je veel kosten. Het is goed om in kaart te brengen wat de totale kosten zijn die je bedrijf maakt. Maak daarom een overzicht van alle kosten op jaarbasis. Zet al deze kosten die je maakt onder elkaar en tel ze bij elkaar op. Van het rolletje plakband tot je verzekeringskosten, de kosten voor je bankrekening, je telefoon- en internetabonnement, de hostingkosten van je website, je promotiemateriaal, je Adobe lidmaatschap, de software voor je albumopmaak, je computerbeveiliging en al het andere dat op jouw bedrijf van toepassing is.

Let op dat als je bijvoorbeeld een nieuwe camera koopt, je deze over een paar jaar weer zal moeten vervangen. Net als je computer, laptop en/ of je (eventueel) eenmalig aangeschafte software. Deel de aanschafkosten door het aantal jaar dat je er mee denkt te gaan doen om te bepalen wat de apparatuur je op jaarbasis zal gaan kosten.

Wanneer je bijvoorbeeld een camera koopt van €2000,- en deze over 4 jaar weer zal moeten vervangen, dan deel je 2000 : 4 en kom je uit op €500,- per jaar voor je camera.


Ik ga in dit rekenvoorbeeld voor het gemak uit van een totaalbedrag van €10.000 euro aan bedrijfsmatige kosten per jaar.

 

Stap 2: Wat heb je nodig voor je levensonderhoud?


Bereken eerst wat thuis je vaste lasten zijn. Denk hierbij aan je huur/hypotheek, abonnementen, gas, water, elektra, voeding, verzorgingsproducten, kleding, clubjes, etc.

Stel dat je per maand 1250 euro over wilt houden. Om van te leven, maar ook om te sparen en voor je pensioenopbouw. Op jaarbasis is dat dan € 15.000,-. Ook wil je wat apart leggen voor je vakantie: voor het gemak ga ik even uit dat dat €1000,- zal zijn. Dan heb je een netto inkomen nodig (na aftrek van de inkomstenbelasting) van 16.000 euro per jaar.

Hou er rekening mee dat je inkomstenbelasting betaalt. Het kan zijn dat je in aanmerking komt voor bepaalde aftrek of vrijstellingen, waardoor je een lager bedrag aan belastingen betaalt. Maar hou voor de zekerheid 30% apart voor de betaling van je inkomstenbelasting.

Ook betaal je een inkomensafhankelijke zorgverzekering van 5,45% naast je maandelijkse premie voor de zorgverzekering.

Om op jaarbasis dus die 16.000 euro over te houden, kun je de volgende voorbeeld rekensom maken:

Nettowinst

€ 24.786

100%

Inkomstenbelasting

€ 7435

30%

Inkomensafhankelijke bijdrage zorgverzekering

€ 1350

5,45%

Netto inkomen

€ 16.000

64,55%

* Persoonlijke omstandigheden zijn buiten beschouwing gelaten.



Stap 3: omzet


De omzet die je nodig hebt moet dus voldoende zijn om:

  • De bedrijfsmatige kosten die je maakt terug te verdienen (Stap 1)
  • Een gewenst inkomen op te brengen + het betalen van je belastingen (Stap 2)


De omzet die noodzakelijk is in dit voorbeeld is dus: €10.000 + € 24,786 = €34,786


Stap 4: Je uurtarief


Bedenk hoeveel uur je per jaar je zult gaan werken. Wanneer je 24 uur per week wilt werken en dertig dagen voor vakantie en feestdagen reserveert, blijven er 230 dagen in het jaar over om te werken. Dat zijn 1104 uren.


Maar je stuurt natuurlijk niet voor al die uren een rekening. Je bent immers ook tijd kwijt aan het onderhouden van je social media, je website, netwerken, je administratie, het maken van reclame, het verbreden van je kennis en het bedenken en uitvoeren van ideeën. Als startende fotograaf mag je al tevreden zijn als je 50 tot 60% van die 1104 uren in rekening kunt brengen. De uren die je in rekening kunt brengen zijn declarabele uren.


In dit voorbeeld kom je met 50% declarabele uren uit op een uurtarief van (34.786 euro / 552 uren=) 63 euro. Dat is exclusief BTW. Je berekent over je uurtarief van 63 euro dus nog 21% of 9% btw, afhankelijk van de aard van je dienst. (Of je gebruikt een btw-vrijstelling of verleggingsregeling.)


Dat lijkt een flink salaris en een behoorlijk uurtarief, maar bedenk dus dat dit niet je netto salaris is. We zijn immers uitgegaan van een netto salaris van 1250 euro voor een 3-daagse werkweek van 24 uur. En dat is dan ook wat er in dit rekenvoorbeeld uiteindelijk van overblijft.


Let op: bijkomende kosten.


Naast je declarabele uren heb je ook nog te maken met kosten die je gaat maken voor je klant. Denk hierbij bijvoorbeeld aan reiskosten of de inkoop van een album. Je kunt deze doorbelasten. Maak daarover vooraf afspraken met je klant en zorg dat duidelijk is welke kosten wel en niet binnen je tarief vallen.


Stap 5: Het bepalen van je prijzen.


Wanneer je je uurtarief kent is het heel eenvoudig om daarmee te bepalen welk bedrag je voor welke shoot of reportage wilt gaan vragen.


Je hoeft alleen nog maar uit te rekenen hoeveel uur je (gemiddeld) kwijt bent aan een bepaalde opdracht. Stel dat dit een geboortereportage is, dan tel je dus alle uren bij elkaar op die je besteedt aan o.a.: het contact met je klant (bijvoorbeeld het eerste (mail)contact, na boeking wellicht per app en telefoon), het uitvoeren van de shoot, het selecteren en het nabewerken van de foto’s, het album opmaken en bestellen, je totale reistijd, het afleveren van het eindproduct, je administratie, etc.) Het totaal aantal uren vermenigvuldig je vervolgens met je uurtarief. 

Dus stel dat je gemiddeld 22 uur bezig bent met een geboortereportage, dan is dat 22 x 63 euro = 1386 euro.


Dezelfde berekening kun je ook toepassen bij een newbornshoot of een zwangerschapsshoot.


Tot slot enkele tips:


  • Goedkoop is vaak duurkoop en dat beseffen klanten tot op een zeker hoogte ook. Wanneer je te weinig vraagt, kan het overkomen alsof jij zelf vind dat je product niet meer waard is dan dat. En als jij dat al vindt, waarom zou een klant jou dan serieus nemen? Veel fotografen die te weinig vragen, krijgen om deze reden dan ook geen klanten.


Daarnaast haal je door te weinig te vragen ook de marktwaarde van een product of dienst omlaag. Het is begrijpelijk dat als jij bijvoorbeeld vanuit je hobby fotografeert je minder vraagt dan een professioneel fotograaf, maar het is dan belangrijk om duidelijk te communiceren dat je dit voor de hobby doet en dat daarom je prijs lager ligt, zodat klanten weten wat ze kunnen verwachten.

 

  • In plaats van het werken met een uurtarief, kun je er ook voor kiezen om met pakketten te werken. Daarbij is het aan te raden om niet teveel weg te geven in een pakket. En denk er ook aan om bijvoorbeeld de uren van de nabewerking door te rekenen in je pakket. Hoe meer foto’s je toevoegt aan een pakket, hoe meer tijd het jou zal kosten om te bewerken en hoe hoger je pakketprijs dus ook zal gaan worden.

 

Je kunt er ook voor kiezen om maar een klein aantal foto’s bij een pakket te leveren, waardoor de startprijs van een pakket wat lager komt te liggen, wat vaak aantrekkelijker is voor de klant. Vervolgens kun je de pakketten uitbreiden met bijvoorbeeld extra opties als een newbornshoot, een luxe album, extra foto’s ,etc.

 

  • Hoewel het geen kwaad kan om de prijzen van andere fotografen af en toe eens te bekijken, is het niet verstandig om je eigen prijzen hier te veel op af te stemmen. Want het blijft lastig om de prijzen van fotografen met elkaar te vergelijken. Het kan zijn dat een andere fotograaf minder of meer kennis heeft, meer/ minder naamsbekendheid heeft, meer/ minder ervaring heeft, meer/minder kwijt is aan belastingen, meer/minder kosten heeft, meer/minder kwaliteit levert, sneller/langzamer werkt, meer/minder talent heeft, etc. Laat je prijs dus niet afhangen van wat een ander vraagt!

 

  • Werk met een variabel tarief. Bij een geboortereportage zul je bijvoorbeeld ‘op wacht’ moeten staan en reken je dus een hoger tarief. Bij langere, vaste opdrachten (zoals een volledig pakket met zwangerschaps-, geboorte- én een newbornshoot), kun je juist korting geven.

 

  • Bekijk ieder jaar of je uurtarief nog klopt. Misschien is het nodig om je prijzen aan te passen.

 

Ik hoop dat dit blog je enigszins wat op weg heeft geholpen. Het bepalen van je prijzen blijft een lastig iets en altijd aan verandering onderhevig.

Binnenkort hoop ik deze informatie daarom nog wat verder uit te breiden. Voor nu wens ik je alvast veel succes!

Ben jij geboortefotograaf en zou je ook eens een gastblog willen schrijven? Of heb jij misschien vanuit een andere hoek ervaring met een geboortefotograaf en wil je hier eens over vertellen?

Je verhaal en ervaring is meer dan welkom!

Stuur een berichtje via info@degeboortefotograaf.nl

© Copyright. All Rights Reserved.

SOCIAL MEDIA

Via De Geboortefotograaf wordt het mooiste werk van Nederlandse en Belgische geboortefotografen gedeeld.

We zouden het heel leuk vinden als je De Geboortefotograaf volgt via Facebook en/ of Instagram

Zien we je daar?

DEGEBOORTEFOTOGRAAF.NL

ONDERDEEL VAN:

RENATE VAN LITH FOTOGRAFIE

Geboortefotograaf geboortefotografie bevalling geboorte fotograaf fotografie fotograferen tips uitleg advies cursus workshop opleiding worden hoe wordt welke lens instellingen camera bevallingsfotograaf bevallingsfotografie opstarten bedrijf bedrijfje beginnen beginnende startende startend newbornfotograaf newbornfotografie doula geboortefoto geboortefoto's bevallingsfoto bevallingsfoto's back-up objectief keizersnede operatiekamer OK school scholing Nederland België beroepsvereniging academy childbirth photoacademy foto fotoshoot childbirthphotoacademy jody deijnen instelling lenzen licht omgaan spreker sprekers evenementen congres event congressen vrouwelijke vrouw fotografe starten renate van lith word ik foto's bewerken lightroom adobe individueel individuele