Tips om te bloggen

Leuk dat bloggen, maar hoe dan?!

Een veel gestelde vraag door fotografen, want als ze goed om kunnen gaan met woorden waren ze wel gaan schrijven in plaats van fotograferen, toch?


De belangrijkste tips die ik je mee wil geven om goede content te maken, is: authenticiteit en storytelling.

Allereerst: het is ontzettend belangrijk dat je authentiek bent. Mensen kopen tegenwoordig bij een persoon en niet bij een bedrijf. Ze willen jou als ondernemer leren kennen. Ze willen weten wat jou drijft en inspireert. Er zijn tig andere fotografen, dus jezelf onderscheiden van de meute is geen overbodige luxe.


Hoe je dit doet? Door storytelling in te zetten. Schrijf bij elke social media post een kort verhaaltje. Bijvoorbeeld een grappig feitje over de personen op de foto, een bijzonderheid over de locatie of schrijf je persoonlijke mening. Het helpt ook om andere mensen iets over jou te laten vertellen, denk aan positieve klanten.


Vergeet ook vooral niet om regelmatig je eigen gezicht te laten zien. Ik schreef het al eerder: mensen kopen tegenwoordig bij een persoon. Het is uiterst belangrijk om jezelf te laten zien en regelmatig iets over je zelf te vertellen. Je bepaalt natuurlijk zelf hoe persoonlijk je het maakt. Je kunt ook genoeg over jezelf vertellen met betrekking tot je werk.



Consistentie is ook belangrijk. Denk goed na voordat je met een vlog of blog begint. Als je het goed doet, haal je hier ontzettend veel interactie uit, maar wees wel bereid om er tijd in te steken. Als je mensen eenmaal hebt geënthousiasmeerd om je blog te lezen, komt het niet professioneel over als je opeens maandenlang niets meer post. Een blog kun je heel onderhoudsvriendelijk maken. Als je inspiratie hebt, kun je soms al weken van te voren vooruit schrijven en plannen. Dan heb je nauwelijks meer omkijken naar je blog en blijven je volgers toch van je horen!


Als je eenmaal leuke content schrijft, is het natuurlijk ook leuk als mensen je via Google kunnen vinden. Hierbij komt een stukje SEO ( Search Engine Optimization) om de hoek kijken. Onderzoek met welke zoektermen mensen jouw website nu vinden. Gebruik jij deze termen al of valt hier nog winst te behalen? Ben je benieuwd hoe je zo’n onderzoek uit kunt voeren? Daarvoor verwijs ik je graag naar dit artikel van Letterzaken. Neem vervolgens je geschreven woorden onder een kritische loep en optimaliseer je teksten. Vermijd lappen tekst en vergroot je interactie door rich media te gebruiken (afbeeldingen en video’s).


Tot slot, sluit altijd af met een call to action. Anders ben je een potentiele klant zo kwijt en dat is jammer. Spoor ze bijvoorbeeld aan om contact met je op te nemen, een offerte aan te vragen of je beschikbaarheid te checken.


Met bovenstaande tips ben je goed uitgerust om aan je eerste blog te beginnen. Succes!


Heb ik je enthousiast gemaakt? Neem dan een kijkje op mijn website. Hier vind je meer informatie en kun je een aantal eerder geschreven verhalen lezen. Vind je het leuk om een inkijkje in het leven van een wedding & birth writer te krijgen? Dan kun je mij volgen via mijn Instagramaccount: @wedding.birth.stories


Hartelijke groet,
 
Mariëlle de Kloet.